Sunday, July 8, 2012

Vrijdag 29 juni 2012

De laatste update was van dinsdag, dus er zijn inmiddels een paar dagen overheen gegaan, tijdens welke we ons overigens goed vermaakt hebben.  Uiteraard was woensdag eerst de Stockman’s Hall of Fame aan de beurt.  We waren er klokslag 9 uur en hoefden gelukkig niet erg lang in de rij te staan voor de kaartjes.  Toch is het opvallend hoe druk het is in zulke plaatsen in de outback.  Campers, caravans, ze komen van heinde en ver.  Natuurlijk is het ook drukker omdat het schoolvakantie is, maar toch zijn er ook heel wat bij van de, inmiddels bekende, grey nomads tot wie wij natuurlijk ook behoren. J

Maar goed, terug naar de Hall of Fame.  Er waren verschillende mogelijkheden en wij namen voor het gemak kaartjes voor het museum, lunch en een show.  Zo hadden we alles in een keer.  Het museum was interessant genoeg om een groot gedeelte van de ochtend in rond te wandelen.  Zoals zovele musea handelt het over het ‘ontstaan’ van Australia, de eerste inheemse mensen oftewel Aborigenees en verder over het leven in de ‘outback’ en op de farms, omdat dat hier natuurlijk zo belangrijk is.

Met zo'n kar kwam men naar de homesteads om allerlei waren te verkopen

een van de eerste 'huizen', een slab hut genaamd

een wolbaal pers

De show was ook geinig.  Het was een soort one-man show, een man die grapjes vertelde en wat bush poetry liet horen.  Er kwamen ook paarden, honden, een kameel en bullocks aan de orde.

Bullocks zijn gecastreerde stieren die vroeger werden gebruikt voor het zware werk en vervoer.  In dit geval kregen we te zien hoe een team werd ingespannen en ze een grote boomstam naar en op een kar sleepten.  Na de show was er een heerlijke lunch die bestond uit frites en een knoeperd van een hamburger met een soft drink erbij naar keuze.  Daarna zijn we nog even verder het museum doorgelopen, en de rest van de Hall tot het tijd was om weer op huis aan te gaan.  Al met al een gezellige en leerzame dag.

Donderdag zijn we de ‘stad’ in gegaan.  Eerst een bezoekje aan het informatie centrum gebracht om wat meer te weten te komen over de plaatsen in de omtrek en te zien wat er nog meer bezienswaardigheden zouden zijn.  In Longreach genoeg, maar alles is toch wel vrij duur en aangezien dit eigenlijk een interim vakantie is en onze ‘echte’ vakantie naar Amerika er nog aan zit te komen dit jaar, wilden we het toch niet al te bont maken.  Dus Qantas, een cruise met de paddlesteamer en een rit met het Cob & Co. rijtuig e.d. hebben we dus maar overgeslagen.

Een Cobb & Co coach

In plaats daarvan hebben we wat rondgelopen in het centrum, een botanical walk gedaan en een bezoekje gebracht aan de bibliotheek, alwaar ik het eerste gedeelte van dit blog ge-upload heb.  Helaas zonder foto’s want het signaal is hier erg zwak en internet daardoor vrij langzaam.  Het uploaden van de tekst alleen al duurde bijna een half uur, foto’s gingen helemaal niet.  Een volgende keer misschien.  Ook hebben we nog geprobeerd om te geocachen, maar ook deze cache hebben we niet gevonden.  Een volgende keer toch met de andere GPS eens checken of onze coordinaten wel juist zijn, want ik heb tussendoor ook al eens de coordinaten gehad van caches in Victoria!

Normaal gesproken kijken we in de camper ’s-avonds altijd naar een aflevering van de serie the Tudors, maar eergisteren hadden we onze laatste batterijen opgebruikt van de computer en aangezien we een staanplaats hadden zonder stroom konden we niets opladen.  Rijden met de camper deden we ook al niet al te veel, dus ook die accu’s waren uiteindelijk leeg en hebben we dus maar spelletjes zitten spelen bij het licht van mijn hobbylamp, die ik gelukkig had meegenomen.  Ja, het is hier niet net als in Nederland, dat je tot ’s-avonds laat buiten kunt zitten....  Maar aan de andere kant is het hier nu winter en hebben we onze kortste dag zopas gehad en die was toch ook niet zo kort als een winterdag in Nederland!

Vrijdagochtend zijn we gelukkig weer wakker geworden met een stralende zon.  Niet alleen de zonsondergang is hier prachtig in de outback, maar ook zonsopkomst is fantastisch: een prachtige rode zon die langzaamaan alles in een wonderlijke rode gloed zet.  Fantastisch!

Ook de rest van de dag is het mooi weer gebleven.  Helaas worden de nachten weer kouder nu het warme wolkendek is verdwenen, maar overdag is het heerlijk en hebben we onze spijkerbroeken weer vervangen door korte broek en T-shirt.

Vanochtend hebben we eerst nog de school of the air bezichtigd, oftewel officieel: the Longreach School of Distant Education.  Ook dit was weer heel interessant.  We wisten wel zo’n beetje hoe dat vroeger ging toen alle kontakten nog via de radio werden gemaakt op de afgelegen homesteads of stations zoals ze ook wel genoemd worden, maar in deze moderne tijd met internet, computers en telefoon zit het toch ook allemaal heel geniaal in elkaar.  Het was leuk om zo’n les eens mee te maken.

Binnenplaats van de school of the air

de homesteads die les krijgen via de school (het omlijnde
gedeelte  is dat van de Longreach school - er zijn meerdere scholen)

werkstukken door de schoolkinderen ingestuurd

Daarna hebben we nog een bezoekje gebracht aan het Powerhouse Museum, dat eigenlijk geen nadere uitleg behoeft.  Na nog wat boodschappen gedaan te hebben zijn we aangereden richting Winton.  Gerben is in het verre verleden eens een week op kamp geweest hier en vertelde ons toen over het vieze water van de Artesian bore.  Welnu, dat water had ik gisteren al geproefd in Longreach en ik moet zeggen, ik ben er niet bepaald kapot van!  Gelukkig proef je het niet als je koffie drinkt en ook het koken is okay, maar je ruikt het wel als je de afwas doet.  En we hebben hier voor twee nachten geboekt op een camping, zodat we de was kunnen doen.  Oh jeetje, wat zal die ook lekker ruiken....... ;-)

De rit naar Winton was kort en de camping hadden we zo gevonden.  We boeken volgens plan twee nachten en krijgen een plekje toegewezen tussen de vele campers en caravans.  Ook hier is het een drukke bedoening, al zijn we in de outback.  Aangezien we stroom hebben laden we meteen alles op: laptop, mobieltjes en de GPS van Frans, want die had weer kuren, omdat die niet zo goed schijnt op te laden in de auto.