Monday, May 25, 2009

Vervolg van de reis - 16 mei 2009

Deze posting heeft niet alle foto's die zijn genomen, omdat er blijkbaar weer wat de mist in is gegaan met het oversturen. Enkele foto's heb ik en waarschijnlijk niet in de juiste volgorde, terwijl anderen weer ontbreken. Dat werk ik later wel bij als ik ze evt. nog krijg. Voor nu doen we het met wat we hebben......... :-)

16 mei 2009

Vanaf Charters Towers zijn de mannen dus in oostelijke richting gereden naar de kust. De route langs de kust begint dan bij Townsville en blijft dan zoveel mogelijk langs de kust tot aan Cooktown. Dit is de noordelijkste plaats die ze aan willen doen, want daarna houdt de geasfalteerde weg op en als je per ongeluk slecht weer gaat krijgen is het geen doen als je geen 4WD hebt.

Terug naar Balgal Beach, de laatste stop waar overnacht werd. (Hier ontbreekt een foto) Vandaag, 16 mei, vertrekken ze vandaar om 8:15u en houden een koffiestop in het Hinchinbrook Estate: S18 16’38” E146 02’55” Dit ligt tegenover het Hinchinbrook Eiland, hier in Queensland erg bekend. Het is een vakantieoord, aangelegd in de 80er jaren als ik me niet vergis, waar toen erg veel om te doen was vanwege de millieubescherming. Het eiland zelf is nl één groot national park.

Voor de nacht wordt er later gestopt bij Babinda rest area: S17 20’54” E145 55’35”
Babinda is erg mooi gelegen aan de voet van de heuvels van het Wooroonoon National Park.

Babinda Rest Area










Frans en Ad maken er een lange wandeling door de suikerriet velden. Waarschijnlijk stond er nogal wat water van de recente overstromingen in het noorden, dus geheel zonder natte voeten (lees: sokken en schoenen!) is het niet gegaan. Dan maar lekker een frisse, koude douche bij thuiskomst.

17 mei 2009

Om 8.45u vertrokken om een McDonalds te vinden met een hotspot, om het reisverslag en de foto's te kunnen versturen. De eerste missen ze, want die zit aan de, voor hen, verkeerde kant van de weg en bij de tweede kunnen ze niet indraaien, dus dan maar door het drive through gedeelte. Een bord geeft aan dat de doorrijdhoogte 2.50m is, dus Frans rijdt met een gerust hart door, daar hij weet dat de camper slechts 2.40m hoog is. Nou, dat gaat niet zo best. De pijp raakt de plastic kap van het licht op het dak. Ze gaan dus naar binnen en vragen of ze de manager kunnen spreken. Na een tijd wachten komt hij opdagen en delen ze hem mede dat de doorrijdhoogte niet goed staat aangegeven. Naam en telefoon nummer worden opgegeven en er zal nog wel kontakt worden opgenomen. Dit voorval gebeurde in Cairns op de hoek van de Florence St. Aldoende nog geen hotspot gevonden. De reis gaat verder richting Mareeba. Deze weg leidt ten noorden van de bekende en prachtige Barron Falls bij Kuranda en door de heuvels. Het rijden gaat daarom langzaam en de camper wordt vaak ingehaald. Niet altijd door de meest 'beleefde' chauffeurs!!! Frans en Ad schijnen het niet helemaal eens te zijn geweest over Frans z'n reaktie daarop, maar ik denk niet dat ze op de vuist zijn gegaan. Ik heb geen blauwe ogen gezien op de foto's. LOL Doch moeilijk rijden is het in zulke situaties, vooral als je netjes helemaal links blijft zitten tot het einde van de inhaalstrook en de overige wagens je toch nog van de weg af proberen te duwen. Maar goed, die rit hebben ze ook weer overleefd.

Van de weeromstuit vergeet Frans te vertellen waar ze overnacht hebben. Ik vermoed dat het Mt Carbine Caravan Park is, want dat ligt op de weg van Mareeba naar Cooktown en hij heeft opgebeld daarvandaan.

Mt Carbine Caravan Park







De beheerder van de camping vertelt hen het een en ander over de omgeving. Er worden hier verschillende ijzer- en steensoorten gevonden, doch de meeste mijnen waren gesloten. Er is wel weer een nieuwe mijn geopend dit jaar.

Bij de boswandeling vertelt hij ook over de verschillende boomsoorten die er groeien, zoals de kapokboom. De kapok wordt gebruikt voor het vullen van hoofdkussens.

Dan is er nog de native fig oftewel de inheemse vijgeboom. Het fruit ervan is giftig en wordt door de aborigenes gebruikt om abortie te plegen.

Ook laat de man hen speergras zien. Dit gras heeft zaaddozen met bizonder scherpe punten en is dodelijk voor schapen. Het zaad gaat in de wollen vacht zitten en als die nat wordt dringt die door zijn puntige vorm in de huid en veroorzaakt ontstekingen. Ook bij mensen kan het voorkomen en zelfs na een paar uur kan het al problemen veroorzaken zodat het vlees of de spieren verrotten.

De wandeling eindigt met een prachtige zonsondergang. De foto is genomen van een ondergaande zon over Mt Carbine, op 400m hoogte:

sunset over Mt Carbine






18 mei 2009

Deze ochtend staan ze om 7 uur op en wandelen naar de winkel om brood te halen. Ook is de camper aan een goede schoonmaakbeurt toe. Dan maken ze nog een wandeling van 12 tot 2. Ze doen rustig aan, want de rotsen zijn nat van de watervallen hier en daar.

19 mei 2009

Ze vertrekken weer om 9 uur na getankt te hebben in het stadje Mt Carbine en een boek geruild te hebben bij de bush library. De weg naar Cooktown is heuvelachtig en lang en al is de omgeving hier en daar nogal verschillend, er lijkt geen eind aan te komen. Ondanks het tropische klimaat zien ze tegen verwachting in maar weinig palmen.

Ze stoppen voor lunch in Cooktown en rijden dan door tot het eind van de verharde weg. Dit is aan de Endeavour Valley Road die leidt naar Hope Vale (?) Het punt waar de verharde weg overgaat in gravel: S15 25’08” E145 04’54”

Hier begint de gravel road

Ad bij het bord

Dit is het eind van het geasfalteerde gedeelte








Van hier rijden ze weer terug naar Cooktown alwaar Ad even zijn 'gezond groeiende' middenrif laat zien:










Er staat niet bij of het nu ligt aan de twee ontzettend goede koksmaatjes, het vele zitten in de camper of het vele bier........ Ik heb zo mijn idee daarover, maar ik zeg niks........... LOL

En na dit historische ogenblik zoeken ze een camping voor de nacht. Dat wordt het
Cooktown Orchid Travellers Park: S15 28’09” E145 14’35” Ze lopen ook het stadje nog even in om een winkel te zoeken en vinden het eigenlijk wel wat tegen vallen. Het is niet wat ze zich ervan gedacht hebben.

Cooktown Orchid Travellers Park








En dit is dan het eind van het eerste stadium van de reis: Melbourne - Cooktown.

Ze hebben dan 4710.2km gereden en 276.06ltr diesel getankt.

Commentaar van Frans: "Over het tanken van het bier praten we niet." Dus toch???? Je weet wel, dat gezond uitziende middenrif??? ;-)

Melbourne - Cooktown










Summary
16 May 2009

They travelled in easterly direction from Charters Towers onwards. Arrived in Townsville and went on to Balgal Beach. They stopped for morning tea at the Hinchinbrook Estate and for the night at Babinda Rest Area. Went for a walk in the sugarcane fields which resulted in wet feet with the need for a refressing (cold) shower! The next moring they go in search for a McDonald's with a hotspot and damage the van in one of the drive-trough driveways of a McDonald's in Cairns (Cnr Florence St). The sign said: "max. height 2.5mtrs", but the van's height is 2.4mtrs. They Talk to the manager to try and sort things out. Then on to Mareeba through the hills beyond Kuranda, which is a tiring drive. Lots of 'unprofessional' drivers, leading to Frank's reaction to them, which leads in turn to Adrian's dissaproval. Hence an apparent discussion..... :-)

Here I have to guess, but I think the stop-over for the night is at Mt Carbine Caravan Park. The manager takes them for a walk and talks about the mines and various types of iron and rock found in the area. Also mentions the kapok and native fig trees and the unpleasant spear grass. The following day is spent shopping, cleaning and walking. Then they are on their way to Cooktown on a long, uninspiring road. Surprisingly few palm trees, as you might expect to see lots of them in this part of the country. They stop in Cooktown for lunch, but drive on northwards to the point where the sealed road changes into a gravel road. There they turn around and make their way back to Cooktown for an overnight stay at Cooktown Orchid Travellers Park. The town doesn't quite meet with their expectations, but at least they have finished the first stage of their trip: Melbourne - Cooktown. It took 4710.2km and 276.06ltrs of diesel to get there. They are not talking about their intake of beer though!! :-)

No comments:

Post a Comment