Saturday, May 30, 2009

Tweede deel van de reis - 20 mei 2009

En nu volgt stage 2, de reis van Cooktown naar Broome. Deze is, zoals het vorige stuk, niet volledig gepland. Ad wilde graag naar Cooktown. Dat gedeelte is nu achter de rug. Frans heeft Broome op zijn verlanglijstje staan. De bedoeling is via Darwin te rijden, maar misschien ook nog ‘even’ op en neer naar Ayer’s Rock, oftewel Uluru. Ad is daar geweest, maar Frans nog niet.

Intussen ben ik er ook achter waarom er niet zoveel foto's zijn als ik gehoopt had te kunnen laten zien, maar het geval is dat Frans de hele weg blijkt te rijden en Ad ook het foto's maken aan Frans overlaat, dus die twee dingen kunnen niet tegelijkertijd gedaan worden. Jammer, maar dan moet de lezer het helaas met wat minder doen...... Mijn excuses daarvoor. Zo af en toe probeer ik wat foto's van het internet te plukken of van Google Earth, zodat je toch wat plaatjes ziet van de omgeving en zo.

20 mei 2009

Vertrokken 8:15u. 5km Buiten Cooktown ligt een dode slang op de weg. Dan zijn er de zwarte bergen (Black Mountains). Deze zijn zo apart. Het is haast niet te geloven dat de gladde rotsblokken zomaar op elkaar blijven liggen. Ze stoppen voor koffie bij de James Earl Lookout: S15 58’29” E144 49’43”.

James Earl Lookout










De terugweg van Cooktown in zuidelijke richting gaat gelukkig een stuk vlugger. Ze stoppen 1km voor Mt Molloy voor lunch en legen het toilet.

Voor de nacht stoppen ze op het Rocky Creek War Memorial Camp area bij Tolga: S15 58’29” E144 49’43”. Dit is gelegen naast het Rocky Creek War Memorial Park.

Rocky Creek War Memorial Park






Dit diende in de 2de Wereldoorlog als ziekenhuis. Er zijn nog betonnen overblijfselen te zien, zoals van de keuken en het toilet. Er staan overal rotsblokken met alle legeronderdelen vermeld. Het is zeer interessant om te zien.

Rocky Creek War Memorial Park












21 mei 2009

Vandaag zijn ze 3 weken onderweg. Ze stoppen in Atherton voor boodschappen, ansichtkaarten en diesel. Ze gaan ook nog even naar de Salvation Army (Leger des Heils – in Australië vaak vertegenwoordigd door winkels waar je 2de hands goederen koopt) om te proberen een bord op de kop te tikken om het stuk gevallen bord te vervangen. Daarna wandelen ze nog wat rond en rijden na koffie weg. Ze zijn dan aan de start van het Atherton Table Land, een vlakte aan de westkant van het heuvelachtige gedeelte langs de kustlijn. Het is niet Frans z’n dag vwb het schakelen in de bergen. Het gaat niet, oftewel de verkeerde versnelling of een te hoge versnelling of niets. Het is doorlopend knarsetanden……. Maar, zoals Frans zegt: “de tanden en ik hebben het overleefd”.

Dan komen ze een road train tegen van wel 60m lang en met zo’n 70 wielen (voor zover ze die kunnen tellen). Zo’n lange road train hebben ze nog niet eerder gezien. Een road train, voor niet ingewijden, is een vrachtwagen met meer dan één aanhanger en kunnen dus, zoals hierboven vermeld, een enorme lengte hebben, vandaar de naam ‘trein’.

Ze stoppen voor de nacht bij het Forty Mile Scrub National Park: S18 06’32” E144 49’33”

Forty Mile Scrub National Park








22 mei 2009

Vertrokken om 9 uur en rijden tot het plaatsje Gilbert River: S18 12’08” E142 52’18”

Gilbert River Rest area









Het is een zeer vermoeiende weg met gescheiden rijbanen en een extra rijbaan met hard zand aan de kant van de weg. Soms moet je half op het zand en half op de weg rijden en dan zijn er ook nog die je in willen halen. Als je dan niet opzij gaat, zoals de co-driver van Frans vindt dat hij moet doen, dan is dat niet leuk. Maar als je de gravel wilt ontwijken en naar het zand gaat dan raakt hij in paniek……… Hoewel, waarschijnlijk niet zonder reden, want het zand kan verraderlijk zijn.

Ad heeft nog gewandeld en zag een wallaby, kleine bijen (waarschijnlijk de native bees) en veschillende planten.

Summary
Next follows stage 2: Cooktown – Broome. This part, like the first stage, has not been fully planned yet. Adrian wanted to see Cooktown. They’ve been there, so now it’s Frank’s turn and he wants to go to Broome. The idea is to travel via Darwin, but perhaps with a side-trip to Uluru. Adrian has been there before, Frank hasn’t.

In the meantime I have discovered why I have so few pictures to show, but as it is Frank is doing all the driving by himself and Adrian doesn't take pictures either, and since Frank can't do both there are less pictures to show than we would have wanted. It's a pity, but there you are..... My apologies. However, where I can I copy pictures from the internet or Google Earth so the reader still gets an idea what it is all about.


20 May 2009
They leave Cooktown and see a dead snake on the road and alongside the road the beautiful Black Mountains. They stop at James Earl Lookout for morning tea and near Mt Molloy for lunch. For the night they stay at the Rocky Creek War Memorial Park near Tolga. When they stop at Atherton for shopping they have been on the road for three weeks. Next is the Atherton Table Land. Frank has constant problems with changing gears, but survives the trip and they stop for the night at the Forty Mile Scrub National Park. They have also seen the longest road train ever: 60m long and they could count 70 wheels! The next day they travel to Gilbert River along a very tiring road for the driver, because it’s not only a narrow road with unbroken lines, but if other drivers want to pass the driver has to drive on the sandy lane next to the sealed road. Adrian couldn’t appreciate that and didn’t quite like it… Afterwards he went for a walk and saw some native bees, a wallaby and various plants.

No comments:

Post a Comment