Monday, May 4, 2009

The Great Ocean Road - 20 en 21 april 2009

Terwijl Frans zijn reisgenoot in het ziekenhuis ligt kunnen ze niet veel uitrichten, dus is er besloten dat Frans en ik samen nog een korte trip gaan maken voor een weekje. We zijn ooit eens een dagje naar de Great Ocean Road geweest toen we in Melbourne waren, maar het was toen erg regenachtig en koud. Nu is het mooi zonnig weer, dus gaan we het nog eens overdoen en nemen er dan ook de tijd voor.

20 april 2009

We vertrekken om half 10 uit Lilydale en rijden via de tolwegen door het centrum van Melbourne naar het westen. De foto's die ik heb genomen zijn niet van zulke goede kwaliteit, maar op de terugweg heb ik een paar betere, dus die komen verderop in het verhaal.

Natuurlijk zijn we al snel aan ons gebruikelijke kop koffie toe, dus we stoppen om 11 uur en gaan daarna weer door om in de eerste stad dat we tegen komen wat boodschappen te doen. Dat wordt Geelong. 36°11’95.4”S 144°19’09.7”E

We staan wat achteraf op een parkeerplaats en besluiten maar gelijk de lunch te gebruiken, dan kunnen we weer snel verder.

Niet lang daarna bereiken de Great Ocean Road. Het is een prachtige rit, waar je eindeloos foto's zou kunnen maken, maar we genieten liever van het prachtige uitzicht en de bestuurder heeft alle aandacht nodig voor de weg, want die is erg kronkelig, omdat ie de kustlijn volgt en het er ook erg heuvelachtig is. Dat kun je je wel voorstellen. Wil je wat meer zien, klik dan op de link hierboven.

Een enkele keer stoppen we toch wel als het niet te druk is bij de lookouts. Twee waren er de moeite waard in het begin: Cinema Point 38 29’06.99”S 144 01’43.10”E en Cape Patton lookout 38º41'31.70"S 143º49’28.28”E

Cinema Point lookout:

Cape Patton Lookout:

Hierna rijden we weer door tot we in Apollo Bay aankomen. 38°45’19.40”S 143°40’14.89”E We vinden hier een rustige plaats dicht bij het strand, waar we een lange strandwandeling maken en bij terugkomst rustig even genieten van een kopje koffie. We hebben hier weer ontvangst voor de mobiel, dus maken we daar meteen even gebruik van om even met Gerben te kletsen.

Aangezien het inmiddels al laat in de middag is willen we toch weer snel door, want onze overnachting hebben we al bepaald en ligt een beetje achteraf in het Great Otway National Park. We leidt de kustweg ietwat het binnenland in en vandaaruit gaan we binnendoor weer terug naar de kust door het park. Als we op de Hordon Vale Road 38 26’24.31”S 143 30’12.33”E rijden komen we midden in een kudde vee terecht (dat is hier heel gewoon) en is het even langzaam aan.

Niet lang daarna vinden we aan een afdalende kronkelweg de prachtige kampeerplaats Aire River East Campground. 38°48’02”S 143°28’55”E Er zijn niet veel kampeerders, dus is het lekker rustig.

We besluiten hier 2 nachten te blijven en even lekker te genieten. Er zijn veel vogels zoals deze kleine blue-breasted wren

en tal van koala's, waaronder deze in een boom naast de campervan.

Later ontdekken we nog een mannetje en vrouwtje koala in een andere boom. Het paren gaat namelijk niet erg geruisloos!!! Gelukkig zijn ze niet de hele nacht aan de gang gebleven zoals we weleens gewend waren in Alexandra Hills. Op een wandeling, de volgende dag, ontdekt Frans ook nog een kleine zwarte slang op het pad, waar ik helaas geen foto van gemaakt heb. Frans dacht dat ie dood was, maar toen ie bewoog schrok ik zo dat ik maar liever snel doorliep......

21 april 2009

We slapen eens lekker uit en ruimen wat op. Daarna maken we lunch en besluiten een lange wandeling te maken, vandaar dat het lunchpakketje meegaat. Het is nog steeds erg mooi weer, alhoewel het steeds kouder begint te worden in de vroege ochtend. Doch wel lekker voor een wandeling en heel geschikt voor foto's:

Als je heel goed kijkt naar het plaatje hieronder, dan zie je net boven het zand van het strand in de verte de koppen van de golven. We zijn langs het meer naar dat strand gewandeld en hebben er heerlijk alleen (!) in alle rust onze lunch zitten verorberen. Er was geen mens te bekennen.